1. PENGENALAN
Buku perancangan strategik ini merupakan dokumen jangka panjang yang bertujuan meningkatkan pengurusan Unit Pentadbiran sekolah ini bertujuan melahirkan murid-murid yang cemerlang, gemilang dan terbilang. Berdasarkan aspirasi negara berlandaskan kepada Falsafah Pendidikan Kebangssan bagi melahirkan komuniti berilmu yang bertaraf dunia menjelang tahun 2015.
Perancangan strategik ini akan menjadi lebih bermakna sekiranya ia disusuli dengan pelan pelaksanaan dan tindakan yang sistematik dan teratur.
2. RASIONAL
Perancangan strategik adalah amat penting kepada sesebuah organisasi. Ia sebagai tulang belakang kepada pengurusan merupakan suatu proses merancang hala tuju organisasi. Ia menetapkan haluan ataupun hala tuju organisas yang akan menjadi panduan kepada semua warganya.Dalam konteks sekolah, perancangan strategik adalah penting kerana melaluinya pengurus atau pentadbir dapat:-
1. Mengetahui apakah urusan-urusan yang perlu ditumpukan untuk peningkatan kualiti.
2. Mengetahui apakah prestasi semasa.
3. Mengetahui kemanakah hala tuju sebenar yang mahu dibawa.
4. Mengetahui cara unuk mencapainya.
5. Mengetahui apakah isu-isu kritikal sekolah.
6. Mengetahui budaya dan iklim sekolah dan mampu mengeksploitasinya.
7. Mempelajari sesuatu dari peristiwa kegagalan dan kejayaan sekolah.
8. Mengetahui keputusan terpenting yang perlu dbuat untuk tempoh 3 atau 5 tahun.
RUMUSAN DAN HARAPAN
Perubahan kepada gaya pengurusan yang dinamik dan berkualiti untuk memenuhi cabaran zaman globalisasi merupakan suatu tuntutan yang mencabar para pengurus dan pemimpin pendidikan hari ini. Sebagai langkah awal untuk memenuhi cabaran dan tuntutan ini adalah dengan melengkapkan diri dengan ilmu Pengurusan Strategik. Persoalan sama ada kita mampu atau tidak untuk melaksanakan semua strategic akan terjawab apabila kita mulakan sesuatu pada hari ini. Berpeganglah kepada prinsip perjalanan seribu batu bermula dengan langkahan pertama dan yakini diri dengan prinsip ‘Malaysia Boleh’ serta ‘Saya Boleh’.
VISI
Sekolah Kebangsaan Seri Tawai akan melonjakkan kecemerlangan dalam pencapaian akademik, kokurikulum dan imej perkhidmatan.
MISI
Kami warga SK. Seri Tawai akan memastikan misi berikut dilaksanakan:
1. Memperkasa kepimpinan instuksional dan membina kepimpinan transformasional.
2. Membangun dan meningkatkan kualiti warga pendidikan.
3. Membudayakan “headcount” di sekolah.
4. Melaksanakan pemantauan dan penyeliaan secara bersepadu di semua peringkat.
5. Memantapkan pelaksanaan program kecemerlangan dan program khas.
OBJEKTIF
· Berupaya melahirkan pelajar mempunyai kekuatan ilmu, berpesonaliti sihat dan serba boleh.
· Berupaya membina minda pelajar yang cemerlang akademik
· Berupaya membentuk perwatakan murid dengan pelbagai keteguhan nilai diri (bermoral, berakhlak mulia, berketerampilan, pandai menyesuaikan diri dengan situasi tertentu)
· Peningkatan penglibatan ibu bapa dan masyarakat dalam pengukuhan PRESTASI AKADEMIK PELAJAR.
MATLAMAT STRATEGIK
1. Mengukuhkan pembudayaan minat belajar bagi setip pelajar sekolah.
2. Memantapkan akademik murid.
3. Memantapkan minat pelajar dalam P & P.
4. Meningkatkan peratus peperiksaan dan GPS UPSR.
5. Meningkatkan penglibatan keluarga dan masyarakat dalam peningkatan akademik warga sekolah.
ANALISIS SWOT
KEKUATAN | KELEMAHAN |
1. Mempunyai bilangan guru yang mencukupi. | 1. Latar belakang sosio budaya murid yang berbeza |
2. Pentadbir yang berdedikasi | 2. Rangkaian kerja yang terbatas |
3. PIBG yang mantap | 3. Penindanan program yang dilaksanakan |
4. Prasaran yang sangat baik | 4. Kelewatan dalam penyaluran maklumat |
ANCAMAN | PELUANG |
1. Pengaruh perubahan persekitaran/ budaya yang drastic | 1. Mengadakan siri ceramah untuk ibu bapa bagi memotivasikan murid |
2. Pelajr Malas siapkan kerja sekolah | 2. Ada ibu bapa pelajar yang berpendidikan tinggi |
3. Kewangan | 3. Keprihatinan kepimpinan kerajaan negeri |
1. PENDAHULUAN
Sekolah Kebangsaan Seri Tawai amat menyedari persaingan hebat dalam dunia global iaitu dunia yang semakin kompetitif dan tiada sempadan. Perubahan yang berlaku pada hari ini memerlukan Sekolah Kebangsaan Seri Tawai mementingkan pendekatan inovasi dan kreatif dalam pengurusan dan pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran (P&P) supaya dapat melahirkan pelajar yang memenuhi ciri manusia abad ke 21 dan mampu meningkatkan daya saing negara.
Sekolah ini memberi perhatian sepenuhnya supaya dapat melahirkan pelajar cemerlang, berketrampilan tinggi, kreatif, berinovasi, cekap dalam bidang teknologi maklumat dan komunikasi (TMK) serta menguasai bidang Sains dan Teknologi (S&T)
Sekolah ini juga memberi penegasan terhadap P&P yang berkualiti sebagai penyumbang utama kearah peningkatan kecemerlangan pencapaian akademik dan penekanan juga diberi terhadap konsep dan amalan ‘Pendidikan Sepanjang Hayat’ dan ‘Pendidikan Seluas Hayat’. Dalam mengamalkan ‘Pendidikan Sepanjang Hayat’ perhatian juga diberikan terhadap pendekatan belajar cara belajar, pembelajaran kendiri dan membina sikap cinta akan ilmu dalam kalangan murid. Konsep dan amalan ‘Pendidikan Seluas Hayat’ yang menguasai pelbagai bidang ilmu dan kemahiran juga diterapkan untuk meningkatkan kualiti diri serta memanfaatkannya untuk masyarakat. Sekolah ini telah menyediakan ruang dan peluang untuk mengamalkan pendekatan ini secara teratur.
ANALISIS PENCAPAIAN AKADEMIK UPSR
| LULUS | GAGAL | ||||||||||||||
Mata Pelajaran | Tahun | Bil Murid | Bil A | % A | Bil B | % B | Bil C | % C | Bil | % | Bil D | % D | Bil E | % E | Bil | % |
Bahasa Melayu Pemahaman | 2006 | 23 | 11 | 47.9 | 06 | 26.1 | 04 | 17.4 | 21 | 91.4 | 01 | 04.3 | 01 | 04.3 | 02 | 08.6 |
2007 | 23 | 08 | 34.8 | 06 | 26.1 | 05 | 21.7 | 19 | 82.6 | 01 | 04.3 | 03 | 13.0 | 04 | 17.4 | |
2008 | 28 | 13 | 46.4 | 04 | 14.3 | 07 | 25.0 | 24 | 85.7 | 03 | 10.7 | 01 | 03.6 | 04 | 14.3 | |
2009 | 19 | 08 | 42.1 | 03 | 15.8 | 06 | 31.6 | 17 | 89.5 | 02 | 10.5 | 00 | 00.0 | 02 | 10.5 | |
2010 | 16 | 07 | 43.8 | 02 | 12.5 | 06 | 37.5 | 15 | 93.8 | 00 | 00 | 1 | 06.3 | 1 | 06.3 | |
2011 | 19 | 11 | 57.9 | 04 | 21.1 | 03 | 15.8 | 18 | 94.7 | 00 | 00 | 1 | 05.3 | 1 | 05.3 | |
2012 | 27 | | | | | | | | | | | | | | | |
Bahasa Melayu Penulisan | 2006 | 23 | 14 | 61.0 | 06 | 26.1 | 01 | 04.3 | 21 | 91.4 | 00 | 00.0 | 02 | 08.6 | 02 | 08.6 |
2007 | 23 | 17 | 73.9 | 03 | 13.0 | 00 | 00.0 | 20 | 87.0 | 00 | 00.0 | 03 | 13.0 | 03 | 13.0 | |
2008 | 28 | 14 | 50.0 | 04 | 14.3 | 07 | 25.0 | 25 | 89.3 | 00 | 00.0 | 03 | 10.7 | 03 | 10.7 | |
2009 | 19 | 11 | 57.9 | 00 | 00.0 | 06 | 31.6 | 17 | 89.5 | 02 | 10.5 | 00 | 00.0 | 02 | 10.5 | |
2010 | 16 | 09 | 56.3 | 03 | 18.8 | 03 | 18.8 | 15 | 93.8 | 01 | 06.3 | 00 | 00.0 | 1 | 06.3 | |
2011 | 19 | 11 | 57.9 | 04 | 21.1 | 03 | 15.8 | 18 | 94.7 | 00 | 00 | 1 | 05.3 | 1 | 05.3 | |
2012 | 27 | | | | | | | | | | | | | | | |
Bahasa Inggeris | 2006 | 23 | 02 | 08.6 | 01 | 04.3 | 13 | 57.0 | 16 | 69.6 | 05 | 21.8 | 02 | 08.6 | 07 | 30.4 |
2007 | 23 | 04 | 17.4 | 04 | 17.4 | 12 | 52.2 | 20 | 87.0 | 01 | 04.3 | 02 | 08.7 | 03 | 13.0 | |
2008 | 28 | 05 | 17.9 | 05 | 17.9 | 05 | 17.9 | 15 | 53.6 | 10 | 35.7 | 03 | 10.7 | 13 | 46.4 | |
2009 | 19 | 05 | 26.3 | 05 | 26.3 | 01 | 05.3 | 11 | 57.9 | 06 | 31.6 | 02 | 10.5 | 08 | 42.1 | |
2010 | 16 | 01 | 06.3 | 03 | 18.8 | 03 | 18.8 | 07 | 43.8 | 07 | 43.8 | 02 | 12.5 | 09 | 56.3 | |
2011 | 19 | 02 | 10.5 | 04 | 21.1 | 08 | 42.1 | 14 | 73.7 | 03 | 15.8 | 02 | 10.5 | 05 | 26.3 | |
2012 | 27 | | | | | | | | | | | | | | | |
Matematik | 2006 | 23 | 07 | 30.6 | 04 | 17.4 | 08 | 34.8 | 19 | 82.8 | 02 | 08.6 | 02 | 08.6 | 04 | 17.2 |
2007 | 23 | 10 | 45.3 | 05 | 21.7 | 04 | 17.4 | 19 | 82.6 | 02 | 08.7 | 02 | 08.7 | 04 | 17.4 | |
2008 | 28 | 06 | 21.4 | 03 | 10.7 | 13 | 46.4 | 22 | 78.6 | 01 | 03.6 | 05 | 17.9 | 06 | 21.4 | |
2009 | 19 | 05 | 26.3 | 04 | 21.1 | 06 | 31.6 | 15 | 78.9 | 03 | 15.8 | 01 | 05.3 | 04 | 21.1 | |
2010 | 16 | 05 | 31.3 | 02 | 12.5 | 05 | 31.3 | 12 | 75.0 | 01 | 06.3 | 03 | 18.8 | 04 | 25 | |
2011 | 19 | 02 | 10.5 | 05 | 26.3 | 07 | 36.6 | 14 | 73.7 | 04 | 21.1 | 01 | 5.3 | O5 | 26.3 | |
2012 | 27 | | | | | | | | | | | | | | | |
Sains | 2006 | 23 | 05 | 21.8 | 08 | 34.8 | 08 | 34.8 | 21 | 91.4 | 00 | 00.0 | 02 | 08.6 | 02 | 08.6 |
2007 | 23 | 09 | 39.1 | 06 | 26.1 | 05 | 21.7 | 20 | 87.0 | 00 | 00.0 | 03 | 13.0 | 03 | 13.0 | |
2008 | 28 | 06 | 21.4 | 04 | 14.3 | 10 | 35.7 | 20 | 71.4 | 03 | 10.7 | 05 | 17.9 | 08 | 28.6 | |
2009 | 19 | 03 | 15.8 | 07 | 36.8 | 03 | 15.8 | 13 | 68.4 | 05 | 26.3 | 01 | 05.3 | 06 | 31.6 | |
2010 | 16 | O4 | 25 | 03 | 18.8 | 05 | 31.3 | 12 | 75 | 01 | 6.3 | 03 | 18.8 | 04 | 25 | |
2011 | 19 | 03 | 15.8 | 10 | 52.6 | 03 | 15.8 | 16 | 84.2 | 00 | 00 | 03 | 15.8 | 03 | 15.8 | |
2012 | 27 | | | | | | | | | | | | | | |
RUMUSAN PENCAPAIAN SEKOLAH
Tahun Peperiksaan | Bil Murid | Bil Murid 5A | % Murid 5A | Bil Murid Lulus | % Murid Lulus |
2003 | 25 | 02 | 8.0% | 13 | 52.0% |
2004 | 29 | 02 | 6.9% | 15 | 51.7% |
2005 | 16 | 01 | 6.3 % | 12 | 75.0 % |
2006 | 23 | 02 | 8.6% | 16 | 69.9 % |
2007 | 23 | 03 | 13.0% | 19 | 82.6% |
2008 | 28 | 04 | 14.0% | 15 | 53.6 % |
2009 | 19 | 03 | 15.8% | 11 | 57.9% |
2010 | 16 | 01 | 6.3% | 07 | 43.8% |
2011 | 19 | 01 | 5.3% | 13 | 68.42% |
2012 | 2732227 | | | | |
2. MATLAMAT STRATEGIK
2.1. Meningkatkan kecemerlangan dalam peperiksaan awam.
2.2. Meningkatkan penguasaan kemahiran asas dalam kalangan murid.
2.3. Memantapkan pelaksanaan dasar 60:40.
2.4. Meningkatkan penguasaan dan penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK).
2.5. Meningkatkan keterampilan murid.
2.6. Meningkatkan penguasaan ilmu dengan mengamalkan budaya pembelajaran sepanjang hayat.
2.7. Memastikan semua murid yang tidak mempunyai masalah pembelajaran boleh menguasai kemahiran Literasi dan Numerasi (LINUS)
3. OBJEKTIF
3.1. Peratus murid lulus cemerlang meningkat.
3.2. Peratus murid yang lulus meningkat.
3.3. Semua murid dapat menguasai Asas Jawi, Al-Quran, Bahasa Arab dan Fardhu Ain.
3.4. Nisbah penyertaan murid ke aliran S&T berbanding aliran kemanusiaan kepada 60:40 dapat dicapai menjelang 2015.
3.5. Menjadi Sekolah Berprestasi Tinggi menjelang 2015.
3.6. Semua guru mahir menggunakan peralatan TMK serta dapat menggunakannya dalam pengurusan pengajaran dan pembelajaran.
3.7. Semua murid dapat menguasai TMK dalam proses pembelajaran.
3.8. Murid boleh menggunakan kemahiran generik.
3.9. Murid dapat menguasai kemahiran bersosial dan berkomunikasi.
3.10. Murid menguasai strategi pemerolehan ilmu pengetahuan.
3.11. Murid menguasai TMK untuk memperoleh, memanfaat dan menyampai maklumat.
3.12. Murid dapat menguasai kemahiran 3M 100% selepas tiga tahun belajar di tahap satu.
4. STRATEGI PELAKSANAAN :
MATLAMAT STRATEGIK 1
4.1. Meningkatkan kecemerlangan dalam peperiksaan awam
OBJEKTIF
4.1.1. Murid lulus cemerlang meningkat 40%
4.1.2. Murid yang lulus meningkat 100%
4.1.3. Penarafan sekolah meningkat
Strategi | Pelan Tindakan | Indikator Kejayaan |
1. Pemantapan kualiti pengajaran dan pembelajaran | Meningkatkan pengetahuan, kemahiran dan ketrampilan guru dengan melaksanakan kursus dalaman pedagogi, TMK, orientasi dan lain-lain yang relevan. Meningkatkan keberkesanan pengurusan, peranan dan kerjasama panitia mata pelajaran. Meningkatkan keberkesanan pencerapan/penyeliaan atas: * pengajaran & pembelajaran * hasil kerja murid. Meningkatkan kemudahan prasarana dan persekitaran kondusif pembelajaran di dalam bilik darjah dan sekolah. Meningkatkan penggunaan peralatan TMK dalam P&P. Menggalakkan penyertaan semua panitia dalam pertandingan Inovasi P&P anjuran JPN dan KPM. Memastikan buku teks digunakan secara berkesan semasa P&P | 90% guru yang dipantau berketrampilan dan melaksanakan P&P dengan berkesan menggunakan kurikulum semasa. Semua panitia mata pelajaran berfungsi secara berkesan berasaskan PKPA. Setiap guru dicerap sekurang-kurangnya dua kali. 100% pelanggan berpuas hati berada dalam persekitaran pembelajaran dan kemudahan prasarana sekolah yang bertambah bail dari semasa ke semasa 90% P&P guru berbantukan TMK menjelang 2015. Kadar penyertaan panitia ke pertandingan inovasi bertambah pada kadar 30% setiap tahun. 100% penggunaan buku teks dalam P&P berpandukan jadual penggunaan buku teks dalam P&P |
2. Peningkatan prestasipeperiksaan awam | Memastikan panitia B.Melayu,B.Inggeris,Matematik & Sains merancang dan melaksanakan program peningkatan prestasi peperiksaan awam yang berkesan. Memantapkan pemahaman guru dan memastikan pelaksanaan program ‘Head Count’ dilaksanakan. Memberikan pengiktirafan kepada kepada pelajar yang menunjukkan kecemerlangan dalam peperiksaan awam. Melaksanakan program khas anjuran JPN,PPD dan sekolah seperti:
| Semua panitia terlibat mempunyai dan melaksanakan progrm peningkatan prestasi peperiksaan awam yang berkesan sepanjang tahun. Semua guru melaksanakan program ‘Head Count’ dengan berkesan. Sekolah melaksanakan majlis anugerah khas bertujuan memberi pengiktirafan kepada pelajar. Semua guru terlibat melaksanakan program-program ini dengan berkesan sepanjang tahun. |
MATLAMAT STRATEGIK 2
4.2. Meningkatkan penguasaan kemahiran asas dalam kalangan murid.
OBJEKTIF
4.2.1. Semua murid dapat menguasai kemahiran asas membaca, menulis dan mengira.
4.2.2. Semua murid dapat menguasai Asas Jawi, Al-Quran, Bahasa Arab dan Fardhu Ain (j-QAF)
Strategi | Pelan Tindakan | Indikator Kejayaan |
1. Pemantauan pelaksanaan program prasekolah 2. Pemantapan pelaksanaan kelas pemulihan 3. Pemantauan Pelaksanaan Program j-QAF 4. Memantapkan kualiti P&P | Meningkatkan tahap pengurusan sekolah dalam pengendalian prasekolah. Meningkatkan kemudahan, prasarana dan tahap keselamatan kelas prasekolah. Melaksanakan aktiviti pemantauan/pencerapan P&P dan pengurusan kelas. Memperkukuhkan pelaksanaan program prasekolah bersesuaian dengan dasar KPM. Meningkatkan tahap pengurusan unit kurikulum dalam pengendalian program kelas pemulihan khas. Melaksanakan contact hours. Pengurusan guru untuk memantapkan pengurusan kelas dan peningkatan pedagogi. Meningkatkan kemudahan dan prasarana kelas pemulihan. Melaksanakan dan memantau j-QAF. Melaksanakan kursus dalam bertujuan untuk peningkatan pedagogi dengan berkesan. | 100% pelaksanaan program pemantapan prasekolah berjalan lancar dan sempurna. 90% pelajar mampu menguasai asas 3M selepas mengikuti program ini. Berlaku pertambahan bilangan permohonan prasekolah setiap tahun. Bilangan pelajar bermasalah dalam 3M berkuragan setiap tahun. Bilangan murid celik Jawi, Bahasa Arab, Al-Quran dan Fardhu Ain bertambah 100% setiap tahun. 95% kursus dalam yang dirancang dapat dilaksanakan. |
MATLAMAT STRATEGIK 3
4.3. Memantapkan pelaksanaaan Dasar 60:40.
OBJEKTIF
4.3.1. Nisbah penyertaan murid ke aliran Sains dan Teknologi (S&T) berbanding aliran kemanusiaan kepada 60:40 dapat dicapai.
Strategi | Pelan Tindakan | Indikator Kejayaan |
1. Menggalak penyertaan murid ke aliran S&T. | Memupuk kesedaran dan penghargaan terhadap S&T di sekolah. Meningkatkan keberkesanan Jawatankuasa 60:40 di sekolah. Memperbanyak program penggalakan S&T di sekolah seperti :
| Peningkatan penyertaan murid ke aliran S&T sekurang-kurangnya pada kadar 2% |
2. Peningkatan Pencapaian Sains dan Matematik dalam UPSR | Memastikan guru beropsyen Sains dan Matematik mencukupi dan memastikan makmal Sains mempunyai peralatan Sains yang mencukupi. Memastikan hanya guru beropsyen Sains dan Matematik berpengalaman mengajar Tahun 6. Pemantauan prestasi pencapaian Sains dan Matematik pelajar Tahun 1-6 berterusan. Memperkukuhkan P&P Sains dan Matematik. Melaksanakan Program Gerak Gempur Sains dan Matematik UPSR Bertujuan memantau prestasi pelajar. Melaksanakan Program Khas Kecemerlangan UPSR . | Pencapaian Sains dan Matematik dalam UPSR dengan sekurang-kurangnya gred C 100% menjelang 2015. |
3. Pelaksanaan P&P aktif dan menyeronokkan | Melaksanakan P&P berasaskan pendekatan yang berbeza daripada berorientasikan peperiksaan kepada yang berorientasikan inovasi dan amalan sendiri. Memperkukuhkan pelaksanaan P&P ke arah meningkatkan pemikiran kreatif dan kaedah penyelesaian masalah. | 100% guru-guru Sains dan Matematik melaksanakan P&P yang disarankan. |
4. Membangunkan Sumbe pembelajaran bagi tujuan menjayakan P&P berasaskan sumber luar. | Meningkatkan pengetahuan dan kemahiran guru melaksanakan P&P berasaskan sumber luar. Mewujudkan stesen-stesen pembelajaran. | Mewujudkan sekurang-kurangnya satu stesen pembelajaran. |
MATLAMAT STRATEGIK 4
4.4. Meningkatkan penguasaan dan penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (TMK).
OBJEKTIF
4.4.1. Konsep Sekolah Bestari dapat diterapkan di sekolah menjelang 2015.
4.4.2. Guru mahir menggunakan peralatan TMK serta dapat menggunakannya dalam P&P.
4.4.3. Murid dapat menggunakan TMK dalam proses pembelajaran.
Strategi | Pelan Tindakan | Indikator Kejayaan |
1. Penerapan konsep Pembelajaran Bestari. | Memberikan taklimat kepada semua guru tentang konsep Pembellajaran Bestari dengan elemen-elemen pengajaran bestari, kurikulum bestari, penilaian bestari, teknologi bestari dan pengurusan bestari. | Melaksanakan konsep sekolah bestari menjelang 2015. |
2. Meningkatkan penguasaan guru dalam TMK. | Melaksanakan kursus dalaman kemahiran asas TMK. Menggalakkan guru-guru menghadiri kursus Bimbingan Profesional dalam TMK. | Semua guru mendapat bimbingan professional dalam TMK menjelang 2015. |
3. Peningkatan kemahiran murid dalam penggunaan TMK. | Menggalakkan pembelajaran berasaskan e-Learning dengan menggunakan teknologi multimedia interaktif dan pembelajaran berasaskan laman web. Melaksanakan P&P berbantukan komputer sepenuhnya. | Semua murid dapat menggunakan dan memanfaatkan TMK menjelang tahun 2015. Pelaksanaan 25% waktu seminggu bagi mata pelajaran Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris berjalan lancar. |
MATLAMAT STRATEGIK 5
4.5. Meningkatkan keterampilan murid.
OBJEKTIF
4.5.1. Murid boleh menggunakan kemahiran generik.
4.5.2. Murid dapat menguasai kemahiran bersosial dan komunikasi
Strategi | Pelan Tindakan | Indikator Kejayaan |
1. Pemantapan pelaksanaan penerapan keupayaan generik. | Meningkatkan keupayaan untuk menyampaikan pendidikan kemahiran generik melalui : *kursus dalaman *aktiviti luar bilik darjah *latihan pembudayaan dan jati diri *penggunaan teknologi *penggunaan Modul Kemahiran Generik | Bilangan pelajar berketrampilan dan berdaya saing bertambah. |
2. Pemantapan pelaksanaan penerapan keupayaan kemahiran generik. | Melaksanakan pelbagai kaedah dan teknik kemahiran berfikir dalam pembelajaran. Menggiatkan penggunaan alat berfikir seperti : *penyusunan grafik *peta minda *sumbang saran | Pertambahan pelajar yang cemerlang dan kreatif berlaku dengan cepat. Bilangan penyertaan murid ke pertandingan bercorak kemahiran berfikir bertambah. |
3. Pemantapan P&P berasaskan gaya ketrampilan pembelajaran murid. | Meningkatkan keupayaan pemyampaian P&P berasaskan gaya ketrampilan pembelajaran murid seperti : *Linguistik *Logik Matematik *Ruang Spatial *Muzik *Kinestetik *Intrapersonel *Interpersonal | Semua guru yang dipantau melaksanakan P&P berasaskan gaya ketrampilan pembelajaran murid. |
MATLAMAT STRATEGIK 6
4.6. Meningkatkan penguasaan ilmu dnegan menagamalkan budaya pembelajaran sepanjang hayat.
OBJEKTIF
4.6.1. Murid menguasai strategi pemerolehan ilmu pengetahuan.
4.6.2. Murid menguasai TMK untuk memperoleh, memanfaat dan menyampai makluma
Strategi | Pelan Tindakan | Indikator Kejayaan |
1. Pemantapan budaya Membaca. | Meningkatkan persekitaran, iklim, prasarana, bahan bacaan dan penggunaan pusat sumber sekolah. Melaksanakan Program Nadi Ilmu Amalan Membaca (NILAM) dengan lebih berkesan melalui penglibatan semua murid. | Bilangan bahan dan sumber bertambah. |
2. Penerapan Kaedah Belajar Cara Belajar | Melaksanakan program Belajar Cara Belajar dengan : *Guru-guru diberikan kursus dalaman. *Melaksanakan modul dibekalkan PPK. *Menerapkan kaedah tersebut dalam P&P. *Menggiatkan peranan GuruKaunseling. *Memantau pelaksanaan program. | Semua guru melaksanakan Program Belajar Cara Belajar kepada semua murid. |
3. Penggunaan pelbagai sumber pendidikan di sekolah. | Menambah bilangan bahan bacaan di pusat sumber sekolah. Menyediakan akses pusat sumber elektronik seperti : *Internet *Astro pendidikan *Radio pendidikan *CD pembelajaran | Semua guru dan murid memanfaatkan sumber-sumber pendidikan yang disediakan. Pelaksanaan berjalan seperti yang dirancangkan. |
MATLAMAT STRATEGIK 7
4.7. LINUS (Literasi dan Numerasi).
OBJEKTIF
4.6.1. Memastikan semua murid yang tidak menghadapi masalah pembelajaranboleh menguasai kemahiran asas membaca dan mengira.
4.6.2. 90% murid Tahun 1, 95% murid Tahun 2 dan 100% murid Tahun 3 dapat menguasai kemahiran LINUS.
Strategi | Pelan Tindakan | Indikator Kejayaan |
1. Pelaksanaan P & P yang aktif dan menyeronokkan. | Murid boleh mengeluarkan idea dengan baik dan dapat menguasai kemahiran lisan. | Murid lebih berani dan mempunyai keyakinan diri. |
2. Pemantapan pelaksanaan kelas Pemulihan Khas. | Meningkatkan tahap pengurusan sekolah dalam pengendalian kelas pemulihan khas. | Bilangan murid bermasalah LINUS akan berkurangan. |
3. Mewujudkan sudut LINUS di kelas dan di kawasan sekolah. | Memberi peluang kepada murid untuk menguasai kemahiran membaca dan menambah pembendaharaan kata. | Meningkatkan ilmu pengetahuan murid dan tiada LINUS tegar. |
4. Mencungkil bakat murid dalam aktiviti harian, mingguan dan bulanan dalam Program Bicara Bakat LINUS. | Memantapkan keberanian dan kebolehan murid dalam aktiviti yang dianjurkan oleh pihak sekolah. | Murid boleh menguasai kemahiran membaca dan menghafal dengan lebih mantap. |
5. Memberi penghargaan kepada murid yang berjaya memasuki kelas Aliran Perdana melalui Program Konvokesyen LINUS & Anugerah Bintang LINUS. | Sebagai motivasi agar murid berusaha lebih gigih dan berdaya saing antara satu sama lain. | Pertingkatan bilangan murid yang dapat memasuki kelas Aliran Perdana. |
6. Pemantapan Per- Bendaharaan kata & angka melalui aktiviti latih tubi secara berterusan. | Meningkatkan pengetahuan dan kefahaman murid di dalam mata pelajaran Bahasa Melayu dan Matematik. | Murid boleh menguasai perkataan, ayat dan angka. |
PROGRAM PEMBANGUNAN SEKOLAH
BAHASA MELAYU
Nama Program | Objektif Program | Tarikh | Aktiviti | Impak Program |
1. Program Latih Tubi. 2. Program Gerak Tumpu. 3. Program Gempur 100. 4. Kelas Tambahan. 5. Program Banyak Membaca. 6. Motivasi. 7. PROTIM. 8. KIA2M 9. Kilat Mengarang. 10. Kajian Tindakan. 11. Minggu Bahasa Melayu. | MENINGKATKAN KECEMERLA NGAN BAHASA MELAYU (PENULISAN DAN PEMAHAMAN) | Jan - Sept. | 1. Menjawab soalan. 2. Menjawab soalan contoh UPSR. 3. Menjawab soalan mengikut kemahiran. 4. Membaca sebelum waktu P & P. 5. Menyertai Kem Motivasi. 6. Membimbing murid lemah membaca dan menulis. 7. Mengarang satu karangan setiap hari. 8. Persembahan semasa perhimpunan. | Meningkatkan peratus lulus Bahasa Melayu (Pem. & Pen.) |
MATEMATIK
Nama Program | Objektif Program | Tarikh | Aktiviti | Impak Program |
1. Program Latih Tubi. 2. Program Gerak Tumpu. 3. Program Gempur 100. 4. Kelas Tambahan. 5. Motivasi. 6. PROTIM. 8. Minggu Panitia Matematik. 9. Menghafal Sifir. 10. Kajian Tindakan | Meningkatkan peratus lulus Matematik dalam UPSR dan PKSR. | Jan - Sept. | 1. Menjawab soalan latihan.. 2. Menjawab soalan contoh UPSR. 3. Menjawab soalan mengikut kemahiran. 4. Menyertai Kem Motivasi. 5. Membimbing murid lemah matematik. 6. Baca sifir sebelum P&P di perhimpunan. | 1. Peratus kelulusan Matematik meningkat. 2. Pelajar lebih berkeyakinan. 3. Peratus tidak mengetahui sifir makin berkurangan. 4. Peratus tidak boleh mengira berkurangan. |
BAHASA INGGERIS
Nama Program | Objektif Program | Tarikh | Aktiviti | Impak Program |
1. Walking Dictionary Year 1 & Year 2. 2. Book Talk. 3. Buddy Support / Rakan Taulan. 4. English Week. 5. Extra Classes . 6. Kem Motivasi B.I 7. Karnival B.I. | Dapat mengenali perkataan-perkataan baru dengan lebih banyak. Dapat bertutur dalam Bahasa Inggeris. Guru dapat mengembangkan ilmu pengetahuan mereka dalam Bahasa Inggeris. Menggalakkan minat murid dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris. Murid dapat menguasai Bahasa Inggeris dengan lebih baik. Meningkatkan semangat pelajar untuk belajar lebih baik. Menggalakkan penyertaan pelajar dan meningkatkan keupayaan menguasai Bahasa Inggeris. | Sepanjang tahun. | Mengenali perkataan Bahasa Inggeris. Bercerita dalam Bahasa Inggeris. Memberi latihan dalam Bahasa Inggeris. Membimbing guru-guru Sains & Matematik dalam Bahasa Inggeris. -puzzle. -story telling. -public speaking. -word maze. Masa tambahan untuk belajar Bahasa Inggeris. Teknik menjawab soalan. -Choral Speaking. -Action Song. -Story Telling. -Spelling Competition. | Penambahan vocabulary. Berani bertutur Bahasa Inggeris Guru dapat meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris. Murid berani mengambil bahagian. Dapat mencungkil dan mengetengahkan bakat baru. Keputusan Bahasa Inggeris UPSR 2006 – 2008 memuaskan. Kesedaran peserta meningkat dan lebih berusaha. Menaikkan imej sekolah |
SAINS
Nama Program | Objektif Program | Tarikh | Aktiviti | Impak Program |
1.Kelas tambahan. 2. Kem Motivasi. 3.Minggu Panitia Sains. 4.Hari Panitia. 5.Karnival Sains. | 1. Mengukuhkan kefahaman murid. 2. Murid lebih bersedia untuk menduduki peperiksaan. 3. Mengembangkan minat murid. Mengembangkan bakat murid. 4. Mengembangkan minat dalam mata pelajaran Sains. | Sepanjang tahun. | Perbincangan dan latih tubi. Teknik menjawab soalan. Eksperimen. Kuiz. Poem. Bercerita. Amali Sains. | 1 Murid lebih menguasai kemahiran (100% murid menyertainya). 2 Murid bersedia 100 % menduduki peperiksaan. 3. Minat murid bertambah. 100 % murid menyertainya. 4. Minat murid bertambah terhadap pelajaran Sains. |